Kees Groeneveld

in de schijnwerpers

“Een hele ervaring, niet alleen het spelen zelf (spelen, zingen, dansen), maar ook alles wat daar bij hoort; teksten leren, zangles, de kleding, de schmink, de spanning….”
 
Wie is Kees Groeneveld? Wil je jezelf voorstellen aan de Vrienden van Hoef&Zo?
De meeste vrienden zullen me al wel kennen…. Ik ben getrouwd met Evelien (de regisseur), was binnen de vereniging lange tijd actief bij de technische ondersteuning en sta sinds vorig jaar zelf op het podium. In het dagelijks leven werk ik als adviseur bij een groot adviesbureau in Amersfoort. Ik ondersteun verschillende gemeenten bij het beheer van hun riolering.

Sinds wanneer draai jij mee in de vereniging en wat zijn je bezigheden daarbinnen?
Ik draai al mee vanaf het allereerste begin. Omdat Evelien als regisseur actief was werd ik er vanzelf bij betrokken. Maar vooral achter de schermen. Bij ‘Hotel Mesjogge’, toen nog opgevoerd in school Hoef, heb ik de voorstelling gefilmd. Later, toen we verhuisden naar ‘De Aker’, kreeg ik de volgspot onder mijn hoede. En sinds vorig jaar mag ik me ‘speler’ noemen.
Daarnaast heb ik, samen met Hedi Timmer en Marjolijn Bos, het stuk ‘Bandspanning’ geschreven en heb ik, samen met Evelien Grift, het nieuwe stuk 'De onbekende bekende' geschreven. Evelien heeft het verhaal bedacht en samen hebben we er een musical van gemaakt.

Tijdens de optredens in de Aker kunnen er stressmomenten zijn, boven bij de techniek, op het podium of achter de coulissen; Waar zit jij liever?
Voor mij was er bij de techniek niet zoveel stress. Ik bediende de volgspot en het was zaak om op het juiste moment de juiste persoon in het licht te zetten. Dat was een kwestie van goed opletten en op het juiste moment de juiste dingen doen.
Het spelen levert wat dat betreft veel meer stress op. Er komt veel bij kijken en je wilt het uiteraard allemaal goed doen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere spelers.
Maar het is wel erg leuk om te spelen, dus ik hoop dit nog wel een poosje te blijven doen.

Vorig jaar speelde je Robin Hood: hoe kijk je terug op je debuut als (hoofdrol) speler?
Tja, soms rol je zomaar ergens in…. Ik was zelf eigenlijk heel verbaasd dat ik die rol kreeg, maar ik vond het erg leuk om te doen. Het was helemaal niet gepland dat ik speler zou worden. Op één van de oefenavonden moest ik een keer invallen en vanaf dat moment ben ik gebleven als speler. En ineens kreeg ik de rol van Robin Hood. Een hele ervaring, niet alleen het spelen zelf (spelen, zingen, dansen), maar ook alles wat daar bij hoort; teksten leren, zangles, de kleding, de schmink, de spanning…. Een heel bijzondere ervaring!

We repeteren elke dinsdagavond en we treden op in februari: waar kan jij het meest van genieten: het oefenen op dinsdagavond of de optredens in de Aker?
Tja, het één kan niet zonder het ander. En het is allebei leuk. De dinsdagavonden zijn leuk. Er moet geoefend worden om iets goeds neer te zetten en als het zover is dan wil je het graag laten zien.

Je vrouw, Evelien is regisseur en je zoon Nathan is zeer actief betrokken bij de techniek; hoe is het om als compleet gezin mee te draaien in Hoef&Zo? 
Het is eigenlijk best leuk om als gezin een gezamenlijke hobby te hebben. Het leuke is dat we alle drie een eigen taak hebben. Daardoor kijken we ieder op onze eigen manier naar de oefenavonden en de uitvoeringen. En natuurlijk overleggen we wel eens over hoe een stuk neergezet wordt, maar Evelien is de regisseur en ik laat dat deel van de voorstellingen graag aan haar over.

Als tekstschrijver heb je ook een rol gehad in het schrijven van het huidige stuk “De onbekende bekende”. Is het fijn als speler om het stuk meer dan gemiddeld al te kennen?
Eerlijk gezegd ervaar ik het niet als een voordeel. Pas wanneer je weet welke rol je gaat spelen ga je je echt verdiepen in het karakter. En ik moet net zo hard mijn teksten leren als ieder ander… Ik heb bij ‘Bandspanning’ gezien dat een stuk wat op papier is gezet toch anders kan zijn wanneer het gespeeld wordt en dat zal bij dit stuk niet anders zijn.

Je was een van de drie schrijvers van Bandspanning. Zit er meer in de pen voor de toekomst?
Er zijn verschillende ideeën en plannen. De samenwerking met Evelien Grift was erg leuk en stiekem zijn we al aan het kijken of we nog een keer zo’n project kunnen doen. Maar het kost heel veel tijd, dus we moeten even wachten op het juiste moment om daaraan te beginnen.

Wat wil je de vrienden van ’Hoef &Zo’ alvast laten weten over ‘De onbekende bekende?’
Er wordt op dit moment op verschillende manieren heel hard gewerkt. De kleding wordt uitgezocht, de mensen van de techniek zijn al aan het nadenken wat ze nodig hebben en de decorcommissie is heel druk met bouwen. Ook de andere commissies draaien op volle toeren.
Het is belangrijk om te vertellen dat er door regisseur, spelers, bestuur, commissies en de vele vrijwilligers, ontzettend veel tijd en energie wordt besteed om de voorstellingen mogelijk te maken.
Over de inhoud van het stuk ga ik niets zeggen. Ik hoop dat alle vrienden ook dit keer weer komen kijken en uiteraard hoop ik dat ze enthousiast zijn. Daar doen we tenslotte allemaal ons best voor. .

Bedankt voor dit openhartige interview, Kees ; uit je betrokkenheid blijkt een passie voor de musical in al zijn facetten: de techniek, het schrijven, het spelen en..liefde.

overzicht